Přednáška prof. Petra Piťhy
Barokní jezuitské Klatovy 2010
Vážené dámy, vážení pánové,
dovolte mi, abych Vás pozval na přednášku panaProf. PhDr. Petra Piťhynazvanou„Jsou křesťanské kořeny pro Evropu důležité?“, která se uskuteční v sobotu24. 4.2010 od 11:11 hod.ve společenském sále Městské knihovny v Klatovech.
V anotaci své přednášky Prof. Piťha uvádí:
„Evropu lze definovat pouze kulturně a historicky, nikoli teritoriálně a geograficky. Podstatné pro Evr opu jsou tři základní složky - řecká filosofie, římské právo a židovsko-křesťanské náboženství. Náboženství má významnou sociogenní úlohu a jeho škrtnutí nebo záměna mohou přinést těžké krize. Setrvání na křesťanských hodnotách je pro Evropu zásadní.“
Jako pozvánku na klatovské vystoupení publikujeme řeč, kterou Prof. Piťha přednesl na půdě českého parlamentu.
Věřím, že zvídavé a kultivované klatovské publikum přijme pana profesora srdečně a přátelsky. Těším se na setkání při této výjimečné příležitosti.
Ing. Václav Chroust,
Klatovské katakomby, o.s.
Vystoupení Prof. Petra Piťhy na slavnostním zasedání parlamentního Výboru pro školství, vědu etc. dne 18.11. 2009 ke 20. výročí Listopadových událostí 1989
Pane předsedo, magnifici, spectabiles, dámy a pánové,
k debatě chci přispět, ale nehodlám do ní vstoupit. Netrpím totiž potřebou, aby se mnou druzí souhlasili, tahanicím a hádkám se vyhýbám.
Mou povinností je ovšem, když jsem byl pozván, vyslovit názor a umožnit ostatním, kteří něco mohou ovlivnit, použít, co shledají správným. Položím před vás devět upozornění. Za prvé považuji za správné, když věci odborné jsou řešeny odborně a nikoliv politicky. Statika mostní konstrukce se řeší výpočtem, nikoliv všenárodní diskusí. U zásadních otázek školských je to stejné.
Za druhé. Školy jako výchovně vzdělávací instituce musí mít svůj vnitřní řád a vést k ukázněnosti. Myslím, že bude třeba přistoupit k postihu žáků a rodičů v případech, kdy daný řád rozvracejí. Za třetí. Učitelům musí být dána možnost učit a vychovávat. Dnes ji nemají. Autorita učitelského postavení musí být na jedné straně zákonně chráněna, na druhé straně také zkoušena. Myslím, že zavedení a možnost ztráty učitelské způsobilosti je vhodným řešením.
Za čtvrté. Základní požadavky kladené na absolventy musí být náročné a jednotné. Státní výstupní zkoušky – možná nepovinné – jsou řešením. Jinak dojde k úplné inflaci výstupních dokumentů, včetně akademických titulů a hodností.
Za páté. Ve školách – a samozřejmě i všude jinde, ale teď mluvíme o školství – musí probíhat soustavná výchova k základním společensko-odborným vlastnostem. Jde o vytváření nedefinované, ale stále ještě známé slušnosti. Zmizí-li slušnost, nezachrání společnost před rozkladem žádné pozitivní zákonodárství.
Za šesté. Po mém soudu nelze otázky školství ani řešit, ani ovládat finančními pákami. Jde o oblast ideovou a pracuje se s lidmi. Používat metaforu i praxi tržních pravidel průmyslu je nebezpečné. Žáci nejsou surovinou a zmetky nelze recyklovat. Reklamně úspěšná škola nemusí být školou kvalitní.
Za sedmé. Společnost musí zvážit své možnosti. Na vzdělávání musí dávat tolik, aby měla potřebné a zaměstnatelné množství pracovníků. Zavedeme-li numerus clausus na vysokých školách univerzitních úrovní, v němž bude bezplatně studovat potřebný počet nejlepších studentů a ostatní budou platit školné, protože jim jde o jejich soukromý, nikoliv společenský zájem, nebude nikdo poškozován.
Za osmé. Je třeba uvážit, zda stále diskutovaný nedostatek peněz ve školství není ve značné míře způsobován nevhodnou alokací. V resortu školství jako i jinde jsou velké sumy peněz, jsou vydávány na zbytečné akce a programy, které nejen nic nepřinesou, ale dokonce podrývají základní práci škol.
Za deváté. Poslední upozornění se týká školství, ale je i obecně platné. Nevrátí-li se naše společnost k racionálnímu řešení svých problémů a nebudeme-li se všichni bez výjimky učit žít ve svobodě, tj. nezneužívat ji k sobeckým skupinovým a osobním zájmům a prospěchu, zdiskreditujeme demokracii a svobodu, které nejsme hodni, ztratíme ji. Čekárna na diktátora … se plní. On ovšem vyčkává ještě na okamžik, kdy epidemie klíšťové bordeliózy přejde v pandemii.
Pokud má někdo zájem, ta klíšťata jsou ixodes iresponsabilis, liber liber. Dixi.